fredag 9 maj 2014

1 månad idag!

Hipp hipp hurra, för vår Greta som blir en månad idag! :-)


Senaste veckan har det hänt mycket med vår lilla prinsessa! Ja, både på vågen och i hennes "mentala utveckling". Viktkurvan pekar rakt upp och nu ammas hon först och får sedan ersättningstillägg, funkar väldigt bra och hon äter ca var 3:e-4:e timme. Vad gäller det mentala eller vad man ska säga så kändes det i tisdags nästan som att jag vaknade upp med en ny bebis, en mycket mer "med" sådan. Hon kan nu skina upp och le när man visar sig och pratar med henne, och hon ligger och tittar runt med en mycket mer fokuserad blick. Hon gillar allra mest när man säger "Oooooo" till henne eller pratar bebisspråk "agi agi, awww awww"....(ja, ni kan skatta er lyckliga att ni slipper höra mig! hehe)... Greta är på det stora hela väldigt nöjd tycker jag, får liksom hänga med på våra upptåg och sover fortfarande vääääldigt mycket. Idag har vi firat 1-månadsdagen med första föräldraträffen som Greta sov sig igenom, följt av några timmar hos morfar och Ella. Där vinkade vi sedan hejdå till storasystern som ska åka på sin första semester iväg från oss, nämligen husvagnssemester i Bratten tills på söndag! Sen har jag och Greta haft en riktig slapparfredag i soffan, hon har sovit sig igenom typ hela eftermiddagen/kvällen, och jag har kollat på House of cards och slumrat jag med. Greta har med andra ord tagit sin 1 månadsdag med ro får man väl säga... Haha, lilla sömntutan!

Och annars så är jag väldigt stolt över att vi har tagit oss igenom denna vecka. Emil åkte nämligen till Mallis med sitt jobb i måndags så vi har haft en riktig tjejvecka jag och mina tjejer. Det har som sagt fungerat bra, även om jag inte hade tackat nej till liiiite mer sömn (blir perfekt att få hem en utvilad pappa som ska få ta mååånga tidiga mornar nu, mohaha!). Känner även lite dåligt samvete mot storasyster som nu är i en väldigt trotsig period igen, och som kanske inte blivit bemött med fullt så mycket tålamod som situationerna krävt och som jag önskar jag skulle kunna erbjuda. Detta har resulterat i en hel del bråk oss emellan vilket jag har lite ont i magen för nu i skrivande stund. Hon har stundtals verkligen retat gallfeber på mig, men ändå så saknar jag henne så mycket att jag inte vet vad nu när hon är iväg, och vill bara kunna gå in i hennes rum och snusa på och pussa henne! Det är häftigt, hur mycket man älskar de där små liven hur jobbiga de än kan vara emellanåt.

Imorgonkväll kommer iallafall Emil hem och det ska bli väldigt skönt att kunna dela på allt ansvar igen, är så glad att vi är två om detta och all cred till alla ni ensamstående! Och älskling, jag ser fram emot några sovmornar nu ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar