måndag 19 maj 2014

Sommardag

Alltså ... idag var det ju sommar - på riktigt!

Var helt pirrig i magen redan i morse.  Emil var hemma under dagen för att jobba kväll, så jag kunde i lugn och ro inta morgonkaffet ute på balkongen, där det trots skugga var alldeles varmt. Fåglarna kvittrade och det var spegelblankt på sjön. Ja, det riktigt skrek SOMMAR. Och känslan när jag kom på att detta är vår vardag just nu, med hela mammaledigheten och sommaren framför oss. Obetalbar!


När jag sedan gick in i vardagsrummet var det en glad Greta som var vaken och låg och log mot sin pappa. Underbara Greta som utvecklas för var dag och nu börjar få alltmer personlighet. Hon är så himla härlig och man smälter när man får se henne le. Agnes, hon var inne i sitt rum och pysslade med något viktigt, som hon så ofta gör (och hade redan hunnit med ett par klädbyten under morgonen, som sig bör i Agnes värld).


Sen bar det av ut i trädgården. Jag är nykär i vår trädgård och läget på vårt hus, vilket jag blir vid varje skiftning av årstid. Så fantastiskt fint. Och det är ju så mysigt att överhuvudtaget ha en alldeles egen plats utomhus att göra precis som man vill på, och som man bara kliver rakt ut i. Under helgen som var hann vi med en massa trädgårdsarbete och jag och Agnes gjorde bland annat ett eget litet jordgubbs- och smultronland med 9 jordgubbsplantor och tre smultronplantor som vi plikttroget nu vattnar varje dag och lägger "täcke" på till kvällen. ;-)


Vi har en massa planer för vår gård med utbyggnad av uteplats, förflyttning av buskar, någon rabatt och lite roliga saker för barnen som en lekstuga och sandlåda. Agnes har dock redan en favorit som ligger nedanför vår tomt och det är en jättestor sten. Tidigare har hon inte vågat gå dit själv men nu, framför allt sedan vi klippte upp gräset ända ner dit, står hon där på stenen mest hela tiden och roar sig bäst genom att ha med en bukett med maskrosor som hon sprätter iväg ut i luften. Medan hon pysslade med det låg Greta och sov i vagnen så jag och Emil satt placerade i varsin solstol och njöt. Och sedan passade jag på att ringa en fin vän som jag inte pratat med på evigheter.



När Emil sedan på eftermiddagen åkte på jobbet tog jag och Agnes ut en filt där vi placerade oss med några böcker och en vaken Greta i gräset, det hade mulnat på men var fortfarande jätteskönt. Greta låg och spanade mot himlen men det tog inte lång tid innan hon återigen somnat och fick ligga och sova i sin sommarpimpade vagn under äppelträdet. Och som hon sov, i flera timmar! Jag och Agnes hann både kolla igenom alla våra fotoböcker från när Agnes var bebis där på filten, laga och äta middag och tvätta håret och duscha Agnes!  Sedan låg vi alla tre i storsängen så jag kunde läsa för Agnes och det var en så mysig känsla att ligga där med mina två små pyjamasflickor. 


Nu sover båda småtrollen, Emil kommer från jobbet när som helst och jag konstaterar återigen att jag är så otroligt lyckligt lottad. Jag har verkligen allt jag kan önska mig, och lite till. 

Och vilken otroligt mysig dag vi haft.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar