torsdag 2 januari 2014

2013 - första halvåret!

Efter ett lite halvjobbigt 2012 med flytt x 2, examen, ut i arbetslivet och en otroligt hemsk höst så var 2013 verkligen välkommet! För drygt ett år sedan så var vi tre barnfamiljer som i lugnt mak firade in det nya året här hemma!

I januari boade vi in oss i vårt hus allt mer och gjorde i ordning Agnes rum som var först ut med att få en uppfräschning. Vi njöt av att ha familjen så nära och fick även finbesök av våra fina Stockholmsvänner. Jag fyllde 24 år som vi firade med restaurangbesök och kalas/inflyttningsfest här hemma för släkten. (...Också skottade vi en hel del, vi hade nämligen SNÖ i fjol vid den här tiden.)

Vårt kära lilla hus sett från baksidan! Vad fantastiskt det var med ett e g e t hus när man bott i lägenhet länge...

1: Elias och Agnes i Agnes nya fina rum när Elias med familj var på besök från Stockholm. 2: Agnes var fin i sin guldkjol när släkten kom på kalas.

I februari knäppte jag knappt några bilder och bloggade knappt någonting. Hade fullt upp med nytt jobb på hälsocentralen i Sollefteå som jag pendlade 4 mil enkel resa till varje dag med min nyinköpta lilla golf. Spelade fotboll på kvällarna och när vi var lediga blev det en hel del utelek, bob och förundran över vår fina utsikt. Mådde väldigt bra även om det var långa dagar och jag njöt SÅ av att endast jobba var 6:e helg (jämfört med på sjukhuset då det var varannan....) Var som att få livet tillbaka!

Vår vackra utsikt!

Mars kom och Agnes fyllde 2 år! Vi firade med sång, frukost och paket på sängen, tårtbak och heldag på Paradisbadet i Ö-vik. Firades gjorde hon i dagarna fyra av släkt och vänner och fick en massa fina presenter. Mars flöt på och jag sökte nytt jobb i Kramfors - som jag till min stora glädje fick! Var dock med blandade känslor jag slutade på det andra jobbet där jag faktiskt trivts väldigt bra, men kändes skönt att slippa pendlingen. I slutet av Mars kom påsk och vi åkte till Vinliden för det årliga firandet med massa god mat, härliga skoterturer och familjetid!

1. Tårtbak, eller snarare -smak .... ;-) 2. Kalasfin tjej i födelsedagsklänning.
Blåsa ut ljusen (de är faktiskt två där!) med moster Sara.
Sötaste lilla påskkärringen kom till Vinliden lagom till påsk!
Påskmiddag med hela gänget!
En av alla underbara skoterutflykter!

April inleddes med att jag började på nya jobbet, på hälsocentralen i Kramfors som sjuksköterska ute på distriktet. Väldigt skönt att kunna åka 10 minuter innan man börjar... Och vilken lyx att kunna åka hem och äta lunch med familjen! Den 4:e april firade jag och Emil 8 år tillsammans med att inviga vår nya grill och äta årets första grillmiddag. Vi fortsatte fixa i huset och på tur stod nedervåningen där vi började fixa i ordning arbetsrum och TV-rum. Annars blev jag denna månad "dödssjuk" (ja, det kändes faktiskt så!) i halsfluss och Agnes utvecklade sin kärlek till prinsessklänningar ;-P På sista april åt vi middag här hemma med vänner och tittade på Maj-brasa i Brunne.

Vera var på besök och Agnes och hon skulle ha dansuppvisning .... i prinsessklänning såklart! ;)

Maj kom med sommarvärme och om vi tidigare njutit av vårt hus var det ingenting jämfört med nu! Vi åt frukost ute på bron, låg ute på baksidan och solade, umgicks med vänner och gjorde cykelutflykter. Ja, när vi inte jobbade, renoverade eller spelade fotboll då. Emil började med vår terass på baksidan och slet som ett djur med att gräva bort felplacerade buskar/träd osv och fick massa hjälp av Teglund och Leif. Härlig månad!

Tog cyklarna till Flogsta och plockade vitsippor som det fanns massor av!
I brist på uteplats och utemöbler får man bära ner ett provisoriskt bord på gräset när man ska äta grillmiddag! Och ta ut köksstolarna. Gick finfint ;-)

I juni fortsatte sommarvärmen och vi hade en massa roligheter med vänner inplanerade. Det var grillkväll på grillkväll, nationaldagen, stadsfesten, midsommar... Ja listan kan göras lång och vi njöt i fulla drag. Emil hade deadline på att bli klar med uteplatsen lagom till Stadsfesten vilket han även klarade, och vi typ impulsköpte ett så kallat spa-bad...

Påväg en gata upp för firande av Nationaldagen hos fina vänner och grannar!
Invigde utemöbler...
... och spabadet med en riktig helkväll!

1: Hurra för pappa som hann klart med uteplatsen i tid! 2: Stadsfestdags och vi hade barnvakt, Emil serverar välkomstmojitos på uteplatsens invigningsfest!
Fina vänner! Jag, Mandis och Fia fastnade visst inte på någon bild men resten tror jag är med!
Stadsfesten var rolig även för små. Karusellåkning är nog topp-3 på bästa saker som finns att göra enligt Agnes. Och när man inte får åka mer är nog på topp-3 av värsta saker....
Agnes och jag redo för midsommarfirande!
På dagen var vi i Lövvik med lite släkt och vänner och firade med picknick och dans runt stången.
Man fick även rida på ponny, ytterligare en top-3-upplevelse för Agnes ;-) Lycklig tjej! (Och rädd mamma)
Hälsade på i Amandas stuga en sväng under dagen och sedan blev det middag och ännu mer dans i stugan på kvällen!
Avslutade juni med invigning av ute-bad i Storsjön!
... Där Agnes även vattnade Carro, och som hon pratat om detta sedan. Haha!

Nästa halva av året får komma i ett eget inlägg... Och under den delen av året så hann vi med fyra resor, 6 veckors semester m.m. - Så förbered er på monsterinlägg!