onsdag 22 januari 2014

MVC-kontroll

Idag var det då dags för glukosbelastning för att se om jag led av någon graviditetsdiabetes. Belastningen går till så att man fastar i 12 timmar, sedan blir man stucken i fingret för att kolla ett faste-blodsocker. Därefter dricker man en sockerlösning som innehåller glukos blandat i vatten och sedan väntar och vilar man 2 timmar och tar sedan ytterligare ett blodsocker för att se om vävnaderna kan ta hand om sockret eller om det blir kvar i blodet. Jag hade inte diabetes men man märkte att kroppen belastades av att få i sig denna sockermängd då mitt andra blodsockervärde låg åt det högre hållet, om än inom ramarna till vad som ses som normalt. Det jag ska göra är att tänka på vad jag stoppar i mig men eftersom jag är väldigt noga med det redan (för att slippa bli så uppsvälld) så blir det inte någon större skillnad. Fick även kontrollera SF-måttet och lyssna på lillans hjärta. SF-måttet låg fortfarande vid högsta kurvan men hade inte fortsatt sticka iväg utan följde nu kurvan till vad som ses som normalt att växa på två veckor vilket jag tyckte kändes väldigt lugnande. Nu får jag vänta och se vad läkaren säger men det jag vet är att vi snart får komma upp igen för ett ultraljud och kontroll både med tanke på förlossningen med Agnes och med tanke på tillväxten på denna lill(stor)skrutta.

De två timmarna man skulle vila fick jag sitta i ett grupprum på MVC med en MAMA-tidning, nyhetsmorgon på TV:n och sköna kuddar i en soffa. Var bara en kopp kaffe som saknades ;-) Hade förmodligen somnat om jag inte efter ett tag fick sällskap av en annan tjej som också gjorde undersökningen och hade en son i samma ålder som Agnes och nästan var i samma vecka som oss nu. Vi hade 1,5 riktigt trevlig timme då vi surrade ikapp om allt som rör barn och graviditet! Lustigt det där att man alltid har något att prata om i sådana sammanhang :-P

Jaja, nu är det bara att vänta och se vad detta blir av. Vi befinner oss i v. 30 och just nu känns det som att det är väldigt länge tills hon kommer till oss, men förmodligen kommer tiden att springa iväg. Har en hel del roligt planerat de närmsta månaderna så jag kommer inte behöva sitta på rumpan och vänta iallafall. Håller tummarna att jag får fortsätta må så bra som jag gör nu!

 
Magen för 4 dagar sedan, i vecka 29+0! Också stora syster Agnes som är så himla gullig. Hon pratar om bebisen som att den redan är ute. "Bebisen måste också ha klänning på kalaset", "Bebisen får rida på min rygg i vattnet", "Bebisen får inte äta den här maten"... Och emellanåt får hon ett litet ryck och kommer springande och måste krama om magen. Hoppas hon är lika förtjust i lillasyster när hon väl är ute och får en massa uppmärksamhet av mamma och pappa och vaknar och skriker mitt i natten ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar