tisdag 14 januari 2014

Tillväxtultraljud

Hej! 

Idag var det då dags för ultraljud nummer tre i ordningen på vårt lilla skrot. Vi var såklart sjukt nervösa eftersom jag målat upp mardrömsscenario på mardrömsscenario, så lite jobbigt var det att koncentrera sig på jobbet hela dagen innan vi hade tiden (sist ut för dagen).. Samtidigt så var kanske min stressiga jobbdag räddningen för annars hade man haft tiden att grubbla alldeles för mycket! De 40 minuterna i bilen och 30 minuterna i väntrummet räckte gott och väl till grubblandet ;P

Fick träffa en doktor som var väldigt trevlig och inte alls klandrade mig för min oro utan bara tyckte det var bra att kolla en gång för mycket om man var orolig. Han började med att höra lite om hur graviditeten, förlossningen och kurvorna med Agnes sett ut - Eftersom vi gick igenom graviditeten och förlossningen i Stockholm så har de här uppe ej per automatik tillgång till journalhandlingarna. Sen fick jag lägga upp mig på britsen och han började undersöka bebben genom ultraljud. Klickade på, mätte och var ganska tyst innan han sa att bebisen verkade ha det bra innan han kastade sig över datorn och började knappa in alla mätvärden och sa ingenting åt oss på en lång stund. Jag och Emil försökte se vad han skrev och var båda säkra på att nu kommer det jobbiga besked. Dock var doktorn sedan helt lugn, berättade att bebisen var lite stor (dock inte för stor) och att fostervattnet var lite i överkant men att det normalt är så när barnen är större. Eftersom Agnes var ganska liten för att ha gått över tiden tyckte han därför att det var på sin plats att man kollar en glukosbelastning på mig för att utesluta graviditetsdiabetes. Han ville lugna mig med att säga att det absolut inte behövde vara diabetes men att han ville utesluta det. Haha, nojiga jag börjar då fråga om det annars är något annat värre som är fel med bebisen varpå han skrattar lite och säger att han försökte lugna mig med att det inte behövde vara diabetes och att det annars helt enkelt kan vara så att denna bebis är större. På denna doktor lät det alltså som att det värsta i nuläget var att jag hade fått graviditetsdiabetes. Med tanke på alla hemskheter som jag målat upp med en bebis med grava skador alternativt döende kändes det som "en fis i rymden" att jag skulle fått något som diabetes med all behandling som finns idag!

Så ja, detta får man väl säga var det näst bästa beskedet vi kunnat få idag. Allra skönast hade det såklart varit om de mätte och allt såg helt bra ut och att det inte alls var något att oroa sig över. Men nu såg allt bra ut med bebisen förutom att den var lite stor och jag ska därför utesluta att jag har graviditetsdiabetes genom provtagning hos min barnmorska. Ytterligare ett tillväxtultraljud ska bokas in för att hålla koll på hur det ser ut framöver och läkaren var väldigt lugnande med att det inte alls verkar vara något fel på vår lilla bebis.. 




 
En sneakpeak på en av två uppsättningar kläder vi köpt åt lilla bebisen, och med den får ni dessutom en liten ledtråd till om det är en lillasyster eller lillebror där inne... Kan ni gissa?? ;-) 
Jojomensan, alldeles rätt! På båda ultraljuden gissade barnmorskan på att det var just en liten lillasyster som låg där inne och sprattlade. Underbart! Och Agnes var ju väldigt nöjd eftersom hon hela tiden sagt att det är en tjej där inne. Denna gulliga lilla outfit köpte vi när vi var i Stockholm med Therese och Teglund, och de köpte matchande till deras lilla bebbe som beräknas några veckor före vår! Gud va söta de kommer vara. Vår lilla tjej har förstås mängder av fina nästintill oanvända kläder att ärva från storasyster men lite nytt och eget måste såklart hon också få ;-)

Nu ska jag försöka fortsätta njuta av denna graviditet även om det varit lite dalar nu med dessa besked. Önskar ju att allt bara ska vara som det "ska" men nu tar vi det härifrån, jag längtar så mycket tills hon är ute hos oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar