tisdag 5 juni 2012

Små grannar

Små korkskruvslockar i nacken när håret torkar

God kväll i stugorna! Jag och Agnes sitter i soffan och tittar på Bollibompa nyduschade och "nyspa:ade". Agnes fick här om dagen sitt allra första balsam, hihi. Och smörjt oss har vi också gjort, hon med sin miniderm och jag med mitt góa bodybutter jag fick i Morsdagspresent :-)

Idag har vi haft en bra dag. Den har dels tillbringats med vänner, dels med ett glatt besked. Ända sedan Agnes var miniliten så har hon rosslat väldigt mycket när hon andas, främst när hon varit lite förkyld. Vi har tagit upp det på BVC typ alla gånger vi varit där, men dom har bara sagt att det är vanligt att barn har trånga luftvägar och det har vi väl köpt men ändå varit ganska säker på att hon har förkylningsastma (då även Emil hade det som barn) men inte tagit det längre då hon inte varit påverkad av det. Sist vi var där så tyckte dock vår BVC-sköterska Annika att vi kanske borde kolla upp det lite närmare ändå, så idag hade vi läkartid för det. När vi kom dit så väntade vi ett tag tillsammans med Annika i lekrummet och då tyckte även hon att Agnes lät väldigt rosslig. "Grattis" tänkte jag och Emil, och var säkra på lillan hade astma. Men inne hos läkaren, som även höll på att skola in ytterligare en läkare, så lyssnade de båda på lillans lungor och luftvägar och hörde endast extra slem och ingen astma - HURRA! Har aldrig varit så glad över att ha fel tror jag. Det var såklart ett himla glatt besked och jag hoppas hoppas hoppas att hon ska slippa astmabesvär även i fortsättning, trots att hon har ganska stor risk för det i och med att Emil haft/har det. Utöver glädjen beskedet gav så var det riktigt sorgligt - vårt sista besök på Gröndals BVC! Snyft. Tänk att Agnes blivit så stor, de första gångerna bara låg hon och sov i ens famn och nu är hon ett av de där storbarnen man såg som rände runt och lekte villt med alla leksaker. Agnes älskar BVC och tycker att köket är grymt, dockorna är fina och pusslen otroligt roliga. Hon knatar runt och delar ut saker till folk och vill aldrig gå hem!

När vi till sist kom därifrån så kom iallafall grannarna Viggo och Linda över för lek, dans och fika. Kaffe för oss vuxna och MACK-KALAS för de små. Två små mack-lovers har vi, och de lekte så gulligt och gav varandra saker, lät varandra smaka och dansade tillsammans till Babblarna. Viggo som är 11 månader är orädd och springer fram några meter och väntar på att någon fångar honom när han ramlar, haha lilla skruttisen som blivit så stor! Alltid när vi ska gå ut så ska Agnes gå förbi deras dörr och titta menande på oss alternativt banka på lite försynt, och tydligen gör Viggo detsamma när de ska någonstans. Söta små grannar :-) I ca 1 vecka och 2 dagar till.

Två små mack-älskare som hade fikapaus mitt i allt lekande. Agnes har fått "foppatofflor" av Emil och hon ska ha på sig dom HELA tiden (till mitt förtret, HATAR sådana, hehe...) Blir arg när man tar av dom och springer och hämtar dom så fort hon får chansen. 
"Äter vi båda mackor? "

"Äter du verkligen macka du också?" 
"Ja jag äter macka, äter verkligen DU macka också???"
"Haha, vi äter ju faktiskt macka båda två!" 
"Man måste dricka också, varsågod Viggo, drick från min!"

Åh, jag längtar tills vi förhoppningsvis kan skaffa ett småsyskon till Agnes. Är säker på att hon skulle bli världens bästa storasyster. Hon är så snäll och hämtar saker, bjuder och klappar fint.


Nu ska jag vara lite aktiv i Bollibompatittandet här. Agnes har vid dethär laget förflyttat sig från soffan och ligger nu och "åmar" sig på golvet medan hon då och då slänger ett öga på TV:n. Lilla tokunge, lägger sig ner ÖVERALLT. God kväll på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar