måndag 28 november 2016

Tänt varé här!

Igår kom då äntligen Första advent.
 
Vi var alla lite trötta efter vår kalaslördag. Jag var först upp (vilket inte var i ottan precis) och fixade lite julig frukost innan Greta ropade på "PAPPAAAA!" från sin säng. När jag smög in fick jag ett surt "JAG JOPADE PÅ PAPPA!" slängt i ansiktet men det försvann när jag drog upp rullgardinen och byttes istället ut till ett kvittrande "Men, äje mojjon mamma?"
 
 
Resten av familjen vaknade till liv och första ljuset tändes och åkte fram på frukostbordet. Mitt mellan mjöken och keson, hehe. Varje år tycker Agnes (och nu även Greta) det är lika kul när denna lilla tomteljusstake kommer fram. Finns ju massa fint pysslade adventsljusstakar som jag faller pladask för, men samtidigt är det ju charmigt med något som återkommer år efter år... det kommer i alla fall jag ihåg att jag tyckte som barn <3
 
 
Ett stycke nöjd Agnes som äntligen fick sin tomtegröt.

 
Axel skulle nog gärna vilja smaka den där gröten han också, men får vänta ett par veckor till innan det blir någon gröt överhuvudtaget. Greta däremot är inte alls förtjust i någon form av gröt men äter gärna sin yoghurt istället, och här var hon extra nöjd eftersom hon fått en macka formad som ett "ÄRTA" (hjärta) ;-)  I yoghurten tar hon gärna ett "ärta-hus-med-licka-i" (= Av sylten ritar man ett hus format som ett hjärta med fönster, dörr och rykande skorsten samt en flicka i huset.... och ja - det är hennes faders påfund - Såklart! ;-)
 
 
Sen fick vi finbesök i form av mamma och två av mina småsyskon och lillasysters kille som visst råkade simma halvt ur bild. Glögg, peppakakor och lussebullar, innan vi lämnade hemmets trygga vrå och gav oss ut i stormen för att besöka skyltsöndagen på stan.
 
 

 
Efter att ha varit lite sociala, dansat runt granen och överlämnat önskelistor till tomten (Agnes önskning: Blå kanin och lila hund.) så var vi hemma igen. Julstämningen blåste tyvärr stormen bort en del, men det är väl så det "ska" vara på skyltsöndagen? Snålblåst och ingen snö, om det inte regnar så den eventuella snön blir till slask dvs. ;-)

 
 
När mörkret föll och vi hörde vinden vina utanför så ställde sig det här lilla gänget och rullade köttbullar. Moster Sara, som vi har hängt mer med på sistone än de senaste halvåret, kom och åt lite julmat med oss och sen var det bokläsning och nattning av två trötta tjejer. Läggningen av den där lillebrorsan fick pappsen sköta. Lillebrorsan som redan sovit större delen av dagen men ändå somnade gott igen på kvällen. <3
 
På tal om honom så var det BVC-besök idag, något som glesats ut avsevärt på sistone. Vikten och längden kollades och med sina 6700 gram ligger han fortfarande mitt på tjocka strecket och följer sin kurva. Trots att det känns som att hälften av det han äter kommer upp igen. Lilla älskade kräkbebis. Nu är Emil på kvällsjobb (känns dock som att han bara är iväg på lite ärenden eftersom han snart kommer hem igen, hihi, älskar arbetstidsförkortning!) och sen ikväll kommer mamma hit på lite julkranstillverkning.
 
En härlig måndag med mycket utomhustid, motion, träning och stök får vi snart lägga till handlingarna. Imorgon väntas renovering av både inre och yttre - Samtal med kurator (sedan Axels andningsstopp) och tid för klippiklipp i frisörstolen.
 
Hej hopp på er.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar