måndag 10 februari 2014

Blodpropp, öroninflammation och babyshower i en salig blandning.

Hej hopp!

Redan en vecka sedan sist, jag som trodde jag skulle ha mer tid när jag är hemma men det vette tusan?! Veckan som gått får både ris och ros. Skrev ju som planerat in mig på arbetsförmedlingen i tisdags, i torsdags hängde jag och Agnes med Meiya och Therese här hemma och sen natten till fredag bröt kaoset loss här hemma, haha - ja, man måste skratta åt det nu i efterhand men det gjorde man inte i stundens hetta ;)

För det första så börjar det under kvällen göra ont på en punkt i mitt underben, det bränner och blir jättevarmt och en knöl och jag misstänker någon form av ytlig propp/åderbråck men bestämmer mig för att avvakta. Strax efter att vi gått och lagt oss vaknar sedan Agnes och sover i princip inget mer den natten, utan känns varm och febrig och kan inte ligga ner och sova. Ju längre min vakna natt går desto mer ont gör mitt ben och desto sämre blir Agnes - Ger Alvedon, kramar, vyssjar, klappar och känner samtidigt ökad smärta från benet och blir mer och mer stressad över detta. Vid halv fyra ringde jag därför sjukvårdsupplysningen för att jag blev orolig över att det skulle vara något akut om det var en propp, men sjuksköterskan lugnade mig med att i.o.m att den satt fram så var det inte i någon djup ven och därmed inte någon fara att avvakta tills dagen efter åtminstone. Jag behövde alltså inte ta mig till Sollefteå och akuten mitt i natten, hallelujah! På fredagen gjorde mitt ben inte lika ont längre, så efter att ha pratat med barnmorskan bestämde vi att jag skulle avvakta och återkomma vid försämring. Väldigt skönt då jag inte ville lämna Agnes eftersom hon var superhängig och bara ville vara nära och sitta i knät och kolla på film hela dagen. Det blev sedan en tidig kväll på fredagen och tack och lov sov Agnes jättegott hela natten så vi vaknade som nya personer dagen efter! Dock hade det då runnit var från örat på lillskruttan så var bara att bege sig till Sollefteå och akuten för att en dr skulle få titta på henne och jo, visst var det damens första öroninflammation  :(

När jag först sa att vi måste åka till dr:n så blev Agnes lite orolig men jag påminde henne om att hon ju har träffat doktorer på mitt jobb när hon hälsat på, så då var hon inte nervös längre utan konstaterade bara att hon skulle ta med sin räserbil för att visa doktorn (hehe, ett väldigt otippat val när det kommer till vår dotter - hade varit mer typiskt med en häst när det kommer till henne, men hon vidgar väl helt enkelt sina vyer :D). Och mycket riktigt, väl hos doktorn var hon väldigt noga med att ta fram sin räserbil ur ryggsäcken och visa upp denna. Och när doktorn tog fram stetoskopet så berättade hon även att hon hade ett likadant och att han nu skulle lyssna på hjärtat på henne. Efter att ha lyssnat på hjärta och lungor och tittat i öronen skrev doktorn ut penicillin och vi belönade Agnes med pannkakor till lunch också fick hon välja en grej på stan. Hon valde en rosa klänning med tyll och en liten väska med en katt i. Den klänningen har sedan suttit på mest hela tiden, det gäller att vara sjuk med stil ;)

Agnes i nya stassen i lördagskväll. Var tvungen att knäppa av ett par bilder på dessa gullisar innan jag lämnade dem för babyshower ;)

Nu några dagar senare är Agnes betydligt piggare men hennes mamma och pappa är helt slutkörda efter att vid 7 tillfällen fått bråka om att få i henne penicillin. Det tar minst en timme varje gång och nu har hon sluta gått på våra lur så nu känner jag mig helt villrådig inför morgondagen. Har aldrig förstått hur hemskt det kan vara men det är verkligen fruktansvärt att måsta hålla fast henne för att få i henne medicinen, och det känns heller inte värt eftersom hon då spottar ut 80% av det. Imorgon ger jag det en chans till med att spruta in det med en spruta, men funkar inte det så måste vi nästan ta en ny kontroll och höra om hon verkligen måste äta klart kuren och isf be om att få byta till tablettform för att försöka krossa och ge med något. Detta är hemskt!! Och vi har 8 gånger kvar att ge. Över hälften. Åhhhhhhhhhhh.... Vill inte ens tänka på det.

Ja ni hör, veckan får nog mest ris ändå... Men har även pysslat en massa, nätshoppat inredning, köpt en ny telefon, haft en superrolig babyshower för Therese samt fått glada besked hos barnmorskan! Men det tar vi i separata inlägg ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar