fredag 23 december 2016

En julveckan-recap

Hej på er!
 
Det blev en blogg-lös vecka denna veckan före jul.
Det har varit full fart och jag har inte haft en minut över till datorn, men här kommer en lååång recap, så ja - jag klandrar er inte om ni inte orkar ta er igenom det ;-)
 
Inledningsvis vankades det som sagt julbord med kära kollegor förra torsdagen på Hornöberget. Galet mycket och god mat, och såklart himla kul att träffa alla igen. Rekommenderar er alla att ta ett julbord där om ni vill ha ett gott julbord och lägga på er några extra kilon innan jul, hehe.
 
På fredagen var det en heldag med ongarna och stök inför kvällen innan tjejerna lämnades hemma hos mamma och Lasse för övernattning eftersom vi skulle bort på middag med grannarna. Och titt! Där är ju jag...
 
 
Till och med håret hann lockas! Klart man måste bränna av en "selfie" när man både fixat håret, sminkat sig och har bling-bling i öronen. Haha!
 
 
Den där efterrätten vi skulle fixa - nutellacheescake, tomteskumspannacotta, saffranskakor och pepparkakspraliner. Första gången vi gjorde allt, och jag kan inte direkt säga att något tog en med storm.. hehe - SOM VANLIGT när jag ger mig på något. Värst var ändå pepparkaks"pralinerna" som smälte ut såfort de lämnade frysen och såg ut som en bajshög. *skrattarsåjaggrinaremoji* Jaja, en himla trevlig kväll var det i alla fall. Vi åt, spelade julklappspelet och sen vankades det "Med andra ord". Vid halv två avrundade jag, Emil och Axel... tiden hade sprungit förbi, och övriga hade inte kommit hem förrän vid halv fem, huh!

 
På lördagen hämtade vi hem två tjejer och hade sedan världens mysigaste eftermiddag och kväll. Agnes sa att hon ville gråta för att hon var så lycklig, haha! <3 Vi bakade julgodis och pepparkakor, lyssnade på julmusik, badade ute i bubblet och avslutade med filmkväll. Jag älskar min familj så mycket - den kan verkligen göra mig gråhårig många gånger om men när man väl får en sådan dag så får man nypa sig i armen för man är så tacksam för den. 
 
 
Söndag och fjärde advent var sedan kommen.
 
Inledde med en rask promenad till Latberget där Agnes hade hockeyavslutning där tomten kom och sa hej innan pappa och Ella kom hem till oss på grötlunch. Efter det vankades det bio för mig och tjejerna. Vi såg Pettson och det var såklart mysigt även om den guben aldrig riktigt varit min melodi.... (Inte Gretas heller som tyckte det bästa på hela filmen var trailern för Bamse innan Pettson började, haha!)
 
 
Efter bion for vi direkt till mamma och Lasse för middag och mys med ett litet stjärnöga. Min syster Sara var där med hennes familjs nytillskott - en 12 veckors liten svart tussig kattunge med ögon som glittrade som jag vet inte vad och vars namn var Bruno. Behöver jag säga att vi alla blev kära? Greta var beredd att byta bort sin egen (allergiska) far för att själv få en katt ;-) Agnes svar på det hela var: "Jaa... då kan vi göra en sån där skylt.... som det står TILL SALU på" Hahaa! Efter en liten diskussion kom Greta ändå fram till att "Jag vill ha dig pappa." Puh! 
 
 
Ja, det var bara helgen det. Men vi kastar oss väl raskt in i denna vecka - JULVECKAN.
 

 
Den startade som vanligt med besök på Öppnis för mig och hela klanen på måndagen.
På tisdagen var det bara snyggingarna här ovanför jag hade med mig dit. Julfest vankades och personalen hade gjort en massa god mat. Agnes blev på förskolan eftersom de skulle facetime:a hennes kära Meia som började skolan i höstas.
 
 
Det ångrade hon dock lite när hon fick se vad Greta pysslat under dagen. Nämligen en alldeles egen "KAJAMELL". Sedan dess har fröken funderat otaliga gånger på om hon ändå inte kan få öppna den nu och äta upp tomteskummet som är inslaget i toarullen ;-) (Men än hänger den i julgranen och glimmar). Vid kvällning "bytte" jag sedan barn och lämnade småttingarna hemma med Emil och tog med mig Agnes till kyrkan för att se kulturskolans årliga julkonsert, stämningsfullt och fint.
 
 
Sen kom onsdagen och jag och Axel åkte och hälsade på på jobbet mitt. Där fick vi paket med finafina kläder i - Tack kära ni och ni hade inte behövt osv MEN han kommer bli en riktig snygging i sina våriga randiga bodys och blåjeans. ;-) På vägen hem stannade vi uppe på gatan ovanför för lite surr och kaffe med vänner innan vi landade hemma. Efter en hel del lullande av vagn somnade äntligen Axel så jag han race:a igenom huset med dammsugare och skurmopp innan resten av gänget kom hem från jobb och förskola.
 
 
På kvällskvisten vankades det ännu mer julstök, denna gång bakades det snickersrutor bl a och Greta fick därmed smaka jordnötter för första gången varpå ungen blir illröd om kinder, läppar och hela kroppen blossar upp i rodnad. När jag undersöker denna rodnad ser jag även tre distinkta prickar och med vattkopps-epidemier i bakhuvudet är jag rätt säker på att hon både fått en reaktion mot jordnötterna och vattkoppor på samma gång - Nojijg som jag är var det en ångestfylld kväll, och Greta satt uppe i soffan sentsent för att jag skulle ha koll på henne innan en orolig natt inleddes med många uppvak på ledsen tjej som bara kunde somna om i min famn.
 
 
Nästa dag är rodnaden borta och de tre prickarna uttorkade och sedan har det inte kommit mer, men jag behöver inte säga att det inte blir några fler jordnötter förrän en pricktest är gjort va? hehe.
 
 
Tjejerna fick vara hemma från dagis för säkerhets skull på torsdagen. Det pärlades så det stod härliga till också åkte vi bara förbi dagis för att lämna några julblommor till världens bästa fröknar innan tjejerna på eftermiddagen lämnades hos farfar så jag, Emil och Axel kunde åka och köpa de sista juklapparna i Härnösand. Shopping, middag på Kina-restaurang och en mysig stund bara vi innan vi var hemma i julehuset igen och kunde fortsätta med tomteverkstan när tjejerna knoppat in.
 
 
Ja, så var vi i realtid. Fredag är här. Barnen och jag skrotar på hemma, det pärlas och byggs med plusplus. Axel är uppe i ett par sovande timmar nu och vi ska inta lite lunch strax och sen gå ut och njuta av strålande sol. Klockan 14 slutar Emil och går sedan på ett långt jullov. Som vi ska njuta.
 
Det var veckan i korta (långa) drag det. En himla fin en som innehållit det mesta, utom tid vid datorn och sömn. Det sistnämnda är det ENDA jag önskar mig av tomten i år :-) På återseende!
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar