tisdag 6 december 2016

Pepparkakshus

Igår var det måndag. Ny vecka igen och dags för paket nr 5 i paketkalendern, och lucka nr 5 i Selmas saga-kalendern.
 
Jag hade hela barnaskaran hemma som alltid på måndagar. Vi hoppade dock över våra vanliga måndagsplaner som brukar bestå av Öppna förskolan och höll oss istället på hemmaplan. En mysig dag som (som vanligt) innehöll en hel del ritande och lekande. Vi tog oss även ut på lekparkslek men när jag höll på att frysa ändan av mig tog vi istället en promenad, och det mina vänner blev riktigt spännande!
 
Den "läskiga katten" med ljus päls runt ena ögat dök upp och följde efter oss hur långt som helst, Greta gick och gick och sprang men vi blev inte av med den. Plötsligt fick den nåt ryck och rusade runt i skogen, klättrade SNABBT upp i ett träd, hoppade ner och tog nästa. Agnes och Greta stod och gapade, haha. "Tack och lov" mötte vi till sist en hund (DEN däremot är läskig på RIKTIGT) som skällde som en galning så katten stack iväg och jag såg till att Greta och Agnes höll hårt i vagnen och gick snabbt förbi.
 
 
Det var dagen fram till att Emil kom hem. När han klev innanför dörren var det nämligen dags att börja med innehållet i paket nr 5. Det som innehöll en byggsats för ett pepparkakshus - till tjejernas stora glädje.
 
(Hurra för detta färdiga, skulle kännas som ett helgerån att ävlas på och baka eget när man vet att det ändå kommer belamras av så mycket godis som möjligt...... Satsar på ett eget igen om sisådär 8 år när Agnes är stor nog;-)

 
Det började med att jag knäckte ena taket, hehe. Där har ni en av anledningarna till att vi väntade in Emil. Det slutar nämligen ofta så där när jag tar mig an något - det blir inte sådär jättebra som jag tänkt mig, och Emil får komma till undsättning och rädda upp situationerna. Han limmade ihop med bränt socker och pyntandet fortsatte. Under hög koncentration
 
 
Godiset var förstås tvunget att provsmakas också, vi vill ju inte sätta på dåligt godis på pepparkakshuset som efter julafton ska krossas och ätas upp ;-) Kommer ihåg när vi gjorde ett pepparkakshus för första gången (klick), det var Agnes första jul. Det bara rasade ihop under natten så till sist tog Emil LIM och LIMMADE ihop det. Det skulle inte riktigt funka nu när halva grejen är rivningen och ätningen. Lillebror Axel var med en kort stund i början, men tyckte sedan sovning i vagnen var mer lockande. 
 

 
Precis som för fem år sedan är det fortfarande Emil som står för hopmonteringen (obs, mitt tips till er är att sätta ihop det innan ni pyntar. Om inte ni också vill knäcka taket alltså... alternativt endast ta väldigt lätta godisar)

 
 
Tjejerna körde på more is more och vräkte på med godis, väldigt nöjda med resultatet efteråt. Och sedan apada jag efter min egen mamma som brukade göra tomteland i vitrinskåpet när vi var små. Där inne står nu pepparkakhuset och lite tomtar, tror dock jag ska ta mig en sväng förbi nån loppis och köpa lite fler porslinstomtar.
 

 
Hur som helst verkar tjejerna ytterst nöjda och har stått och spanat in bra många gånger och suktat efter godishuset ;-)
 
 
Ja, det var gårdagen.
 
Idag var det ny dag och nytt paket. Denna dag var det Gretas tur och hon fick en Luciakrona. Hon är "något" peppad inför luciatåget och ville helst ha den på sig till dagis när de åkte. Men hon får vänta tills i helgen då de ska gå luciatåg i kyrkan, och sen såklart höjdpunkten: Luciatåget på dagis om en vecka!
 
Nej, nu ska jag väl kicka igång även denna dag. Axel ligger och sover i vagnen men har vaknat sisådär sjuttioelva gånger redan, han har på sistone inte riktigt varit den där sprudlande glada bebisen utan något är det som tynger honom. Äter lite halvkasst på dagarna och tar igen med tre mål mat om nätterna - snark.
 
Nej - fånga dagen sa vi ja. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar