torsdag 1 december 2016

1:a december

Äntligen äntligen äntligen 1:a december!
 
 
Vid uppstigningen i morse möttes vi av detta, innan det knappt hunnit bli ljust ute. Tre små tomtenissar med ett brev, också en massa paket. 24 stycken närmare bestämt.
 
Jag och Emil var som vanligt ute lite för sent i tid med paket-kalendern och har därför fått jobba med den varje ledig minut de senaste dagarna. Vi tycker dock det är väldigt kul att styra för barnen så det är ett kärt besvär ;-) Agnes min när hon kom upp i morse och såg alla paket, tomtenissarna och brevet var obetalbar! Sen har jag fått läsa det där brevet för henne, om och om igen. Greta fick öppna paket nr 1, men hon överlämnade glatt sin rosa gran till sin syster istället - hon ville hellre ha Agnes gamm´-gran. Och det var inte Agnes sen att haka på ;-)
 
 
Efter paketöppningen kröp vi ner under filten i soffan, tände ljusen på soffbordet och startade julkalendern medan solen färgade himlen rosa utanför. Och vad bra kalendern verkar, längtar till i morgon. Därefter fick vi dock betala för vår lugna morgon med s-t-r-e-s-s. Emil tog med sig alla tre barnen och lämnade tjejerna på dagis medan jag slog mig ner i frisörstolen på Din & Min. De har det så otroligt mysigt där och fin i håret blev jag också.

 
Sen brassade jag hem till pojkarna mina. Axel var redo för sovstund i varma voksin på farstukvisten. Han behöver bara pälsas på med mössa och vantar också drar man åt åkpåsen ordentligt så är han varm och gó när han vaknar. Bästa köpet! Också är han ju så söt så man får spader i den där mössan på storhuvudet och lilla minikroppen. Det bara är så, man blir helt puss-sjuk av att se honom och måste attackpussas lite då och då.

 
Sen var det torsdags-städrace:t här hemma. Emil och jag sprang runt som yra höns, vyssjade liten pojke som vaknade, dammsög, skurade, skumpade vagn, städade toaletter, bar liten pojke i bärsele, förberedde kvällens middag och till sist var det dags för Emil att åka och jobba och mig och Axel att hämta hem två tjejer från dagis.

 
Fick efter många om och men med mig en Greta som inte alls hade lekt klart än och inte var ett dugg glad att se mig (standard nu för tiden verkar det som). En eftermiddag/kväll med vänner på besök väntade. Middag, lek och pepparkakor. Och lagom till att de skulle gå så kom Emil hem igen = Yey! Jag har fortfarande inte vant mig vid att han kommer hem innan barnen gått och lagt sig och det är väldigt lyxigt att få hjälp med läggningen.
 
Ja, det var vår torsdag. Vår 1:a december. En dag med fart och fläkt. Nu är hemmet åter lugnt. Grejerna är hopplockade, barnen sover och för vår del blir det nu sista avsnitten av Svartsjön. Medan jag har ena ögat på detta blogginlägg.... (huh, jag och sådana där läskigheter går INTE ihop). Imorgon är tjejerna lediga och det vankas kyrkis som oftast på våra fredagar.
 
God natt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar