tisdag 21 mars 2017

Skenet bedrar

Hej Tisdag!

Vi satsar vidare på Ny vecka och Ny sjukdom, hehe. Fast denna gång misstänker jag att det inte är någon ny sjukdom utan bara ny person. Denna gång var det min tur att få det där influensaliknande  som Greta hade förra veckan, och jag var sååå sänkt igår, sov typ hela dagen och Emil fick lov att vara hemma med barnen under kvällen istället för att jobba. Nackdelen med så många barn är att man nästan måste vara i form för att orka en kväll...

Innan jag blev sjuk hade vi iallafall en superhärlig helg! Eller ja, stundtals iallafall ;-) Precis som jag förutspådde i torsdags så fick vi ju en solig fredag! Och jag hade massor av energi och en lååååång "att göra-lista". Ibland är jag så orealistisk för det finns liksom inte en chans i världen att jag ska hinna med allt jag vill, men några punkter hann jag bocka av iallafall. Fick ju plötsligt en hel del extratid då tjejerna skulle till dagis trots att det var fredag (vilket ju normalt betyder ledig dag), men denna dag var det speciellt då de var inbjudna till MASKERAD! De hade bestämt sig för att vara räv och kanin eftersom de gjort masker på dagis tidigare under veckan och jag hade inte funderat så mycket mer än så på maskeradoutfits, men på fredagmorgon fick vi ett ryck - man kan inte vara räv utan en rävsvans liksom! Och öron! Greta ville ju egentligen helst vara prinsessa, så hon bestämde sig för att vara prinsess-kanin istället... Var bara att dra fram symaskinen och fixa svansar och öron, lite ansiktsmålning och sen iväg. Dagiset de går på är ju bara bäst, de hade ordnat världens skattjakt med troll och kung, i skattkistan låg chokladbollar och när jag kom och hämtade satt de och kollade på bio på stor duk och mörklagt. Stor eloge till fröknarna som så ofta sätter denna guldkant på barnens tillvaro <3




Efter dagis åkte jag och supertrion min på stan för att handla inför helgen och fixa lite nya vårytterkläder till Agnes. Det gick riktigt bra tills Greta gjorde en favorit-i-repris och gömde sig på Intersport. Jag VET ju att hon ofta gör det där, men ändå hinner man få smått panik innan man hittar henne. Tänk om hon irrat sig iväg ut liksom. Mitt när jag gick runt och sökte frågar vakterna som patrullerar runt på stan om jag möjligtvis söker ett barn, de hade sett kläderna röra sig inne på affären. Mycket riktigt sitter en liten Greta där och flinar. Tror dock det tog lite hårdare nu när vakterna hittade henne och förhoppningsvis gör hon inte om detta, UNGE!!

Nya fina skalkläder och fodrade stövlar fick vi köpt till Agnes så nu är hon kittad för våren. Greta får ärva Agnes gamla vilket ju är himla smidigt. När Emil slutade jobba vankades sedan fredagsmys, äntligen fick jag och Agnes en stund över så vi kunde sätta oss in i och lära oss hennes symaskin som hon fick i födelsedagspresent av Sara och Henke. Hon var sååå stolt efter att ha sytt en kudde och täcke och jag vet inte hur många gånger hon pratat om hur duktig hon är på att sy sen dess. "Mamma, kunde du sy sånt här när du var lika gammal som mig? Kan jag nästan sy bättre än dig nu?" Älskar självförtroendet! ;-)


Täcket och kudden lades i en klädd äggkartong som fick fungera som säng till en liten räv som köpts som present. På lördagen vankades det nämligen barnkalas för Thea som fyllde tre år! Tyvärr glömde jag kameran hemma men mamma Therese hade överträffat sig själv med en ponny-tårta utan dess like. Agnes vill gärna ha en likadan när hon nästa helg ska ha barnkalas men jag har tack och lov fått in henne på en "tåg-glasstårta" istället ;-) Ett jättemysigt kalas som både barnen och jag hade jättemysigt på.

Efter lördagens barnkalas skjutsade vi tjejerna till "Gumås-hotellet" där resten av kusinerna var. Övernattning hos farmor och farfar väntade! Glada barn och glada föräldrar, för vår del vankades därefter middag och lite födelsedagsfirande för Maria tillsammans med Amanda och deras gubar. Herrege vad vi skrattade. Lite vin kan verkligen höja ens inspiration avsevärt, haha (say no more)... :-)

Sen kom söndagen och då hade influensan slagit till på mig. Jag var SÅ trött, hade bomull i hela huvudet och var helt igentäppt. Solen strålade dock utanför fönstren och till sist hade Emil övertalat mig att ta en tur till stugan för lite skidåkning och grillning. Han lovade att jag skulle få sitta på en brassestol medan han underhöll barnen och fixade lunch, och att det skulle bli supermysigt - så till sist gav jag med mig. Förutsättningarna lät ju himla fina, men som vanligt är det en lotteri med barnen.... Vi gör som så att vi börjar med en bildbomb från dagen, så avslutar jag med några rader om den. Ser ganska mysigt ut va? Om än med ett par frågetecken ;-)


Dagen började tipp topp med att båda småsyskonen somnade i bilen. Solen värmde skönt och jag, Emil och Agnes gick ut och slog läger. Agnes är ju världsbäst på att underhålla sig själv så hon började genast med att fixa nån slags hinderbana, samlade pinnar som hon gjorde lägereld av, fixade bord som vi kunde fika vid osv... Emil satte igång grillen och jag satt just där - på rumpan i brassestolen och njöt. Babyvakten var på i bilen så vi kunde höra om småttingarna vaknade och allt var lugnt och skönt. Som utlovat. 

Det första missödet kom när Emil hjälpte Agnes med lägerelden på isen. När han skulle upp sa det knak och brak och han klev rakt igenom isen. Helblöt om skor och ben och iskall. Jag fick springa upp till stugan och söka reda på ett par övervintrade jeans, nån filt och ett par skor som Emil fick på sig. Inbäddad i det fortsatte Emil med grillandet och vi fick avnjuta en galet god burgare i solen, mitt när vi äter dör batteriet på babyvakten = man kan inte slappna av för fem öre utan måste springa till bilen stup i kvarten för att titta till småsyskon. (Emil kunde ju inte springa runt med sin kalla outfit så det var jag som fick springa.) Axel vaknar och är som en liten surkart, ville inte sitta i babyskyddet och inte i vagnen. Bara vara i famnen. Jag häller upp en kopp kaffe men precis när jag ska dricka vill Emil byta kläder så jag tar Axel och när Emil till sist är klar är mitt kaffe kallt. Mitt huvud spränger och det är lock för öronen. Agnes vill åka skidor, och vi hade lovat att åka ut på isen med henne. Om Emil kan? Nej. Jag får helt enkelt snöra på mig pjäxorna och i samma veva vaknar Greta. Om Axel varit sur är det ingenting jämfört med Gitta Blander, vars mellannamn skulle kunna vara Citron på sistone. Hon är inte bara sur utan helförbannad, skriker och gormar.... Emil (i jeans och foppatofflor) försöker roa småttingarna så gott de går, mutar med kakor osv, medan jag och Agnes åker en tur på isen. Denna stund var superhärlig, Agnes är som vanligt en klippa och tycker allt är superfestligt. Stakar på och berömmer sig själv, ramlar ca 100 ggr då det var väldigt isigt och svårt före men är snabbt på fötter igen och konstaterar hur otroligt duktig hon är på det här med skidor. Solen strålar och utsikten är underbar, samtidigt hör vi i bakgrunden en sur Greta och jag får mer och mer hosta. Till sist återvänder vi till bryggan för lite varm choklad och fika, jag tar över sur-Gretis som fryser och vägrar göra något annat än att sitta i nåns knä under en filt samtidigt som hon gnäller och stundtals grinar. Axel gnäller också och tycker inte om smoothien vi har med till honom (första gången det händer) och plötsligt kläcker Greta ur sig (medan hon sitter i mitt knä) att hon har kissat på sig....

Ja, så kan det också vara att åka på en utflykt med barn. Skenet bilderna ger kan minst sagt bedra. Vi packade ihop oss, bytte kläder på Greta ute i det fria (burr) och återvände hem. Väl hemma mådde jag uselt och däckade i flera timmar och all packning, tvätt, fika osv var ouppackad.... 

Det var den helgen det, med sina toppar och dalar ;-) Idag är jag piggare så förhoppningsvis är jag snart på banan igen. Tills dess - HAAAA DE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar