fredag 17 februari 2017

Att ta helg

Hej på er alla fredagsfirare!

Här har jag varit lite på spänn de senaste dagarna och inte alls njutit av att helgen snart är här, inte förrän nu börjar jag slappna av och ser verklige fram emot några tillsammans-dagar med hela lilla familjen. Väldigt skönt med en lugn helg utan att rodda ett dop, hihi.
 
 
En trött liten kille som inte riktigt ville släppa sina skridskoåkande systar med blicken tidigare idag.
Återigen har han haft några jobbiga dagar, älskade lilla du. 
  
Huga vad mycket "action" vi fick här hemma efter mitt senaste inlägg. Ganska snart efter att jag tryckt "publicera" fick jag springa ner till Axel då en skällande hosta hörs från babyvakts-enheten. Mellan host-attackerna är han alldeles hes och andningen är väsande och pipande och han verkar tycka det är väldigt obehagligt. Hej Falsk Krupp! Det har varit skönt att slippa dig under våra snart 6 år som föräldrar, och vi är inte ett dugg förvånade att det är just vår lilla pojke som ska måsta drabbas av dig. Vi har verkligen varit helt galet förskonade från sjukdomar på tjejerna, vi får igen allt nu och stackars lilla Axen får verkligen ta smällen.

(Jag vill här i parentesen passa på att slå ett slag för appen KRY, dit man ringer videosamtal och får prata med en legitimerad läkare med en väntetid på endast ett par minuter - hur bra? För barn är det dessutom gratis. Har använt oss av det både när Greta var dålig och nu med Axel. Otroligt smidigt som första kontakt när man kanske inte vill slita ut sitt barn och åka 4-10 mil för att träffa doktor under jourtid)
 
Men för att återgå till onsdagskvällen så gav sig Axels anfall efter 45 minuter ute i friska luften sittande upprätt i vagnen, men det var förstås en orolig natt som följde. Med fönstret på vid gavel.
 
På torsdagen var Axel som vanligt igen, men vi hoppade över babysimmet för att inte reta igång något. Bestämde oss till sist för att följa våra planer på att åka till leklandet. Tänkte att han kan väl vila i vagnen där likväl som hemma... och då har vi sjukhuset på närmre håll också ;-P Väl där hade barnen så himla, himla kul med sina kompisar, men Axel var inte sig själv och verkade bli mer och mer förkyld under dagen. På eftermiddagen när vi kom hem var han sådär super-rosslig som han blir vid förkylningar sedan han drabbades av RS-viruset, så efter ytterligare en väldigt orolig natt beställde jag tid till doktorn i morse. Därifrån kom vi med Ventolin (luftrörsvidgande) och Betapred (kortison om kruppen kommer tillbaka). Känns väldigt skönt att ha hemma inför helgen. Måste även berömma mina tjejer också som var så duktiga hela läkarbesöket, och Axel som mellan rossel och halsprov strålade som en slemmig sol åt doktorn ;-)
 
Ja, det var det. Nu hoppas jag vi kan vända bort det här sjukdomsbladet snabbt och få en kul helg. Detta var första fredagsmorgonen på evigheter som vi inte tillbringade på Kyrkis. Istället packade vi med oss sockerkaksresterna sedan i förrgår, saft och skridskor och knatade bort den lilla biten till skridskobanan här bredvid. Inte helt fel det heller, i underbart väder!
 
 
Det har ju äntligen lossnat för Agnes med skridskorna och hon tycker det är superkul.
 
 
Lillan är också jätteduktig. Också har hon de sötaste små rosa Bauer-skridskorna jag har sett! Hon stapplar fram men med tanke på att hon inte ens kunde stå upp själv för några veckor sedan går det framåt där också. Nu är det bara jag kvar som måste lära mig ;-D
 
 
Men det bästa med uflykten är såklart fikat ;-) Hehe.
 
 
Ja, en superhärlig fredagsförmiddag ute i fantastiskt vårvinterväder.
 
Därefter läkarbesöket och nu har det ätits pannkakslunch för två brudar, och Emil har kommit från jobbet. Jag ska snöra på mig icebuggsen och ge mig ut på ett springtur innan jag fixar till mig inför kvällen. Jag har nämligen kompis-date! Vi ska gå på bio och äta ute. Supermysigt.
 
Vi hörs senare i helgen! Håll tummarna för att vår lilla kille piggar på sig fort :-) 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar