tisdag 28 februari 2017

Bebisgos, namnsdag, fettisdag och avgrundsvrål.

Idag var första gången på evigheter som jag och Axel hade en dag på tu man hand, medan tjejerna var på förskolan och Emil på jobbet. Det var så himla mysigt! En riktig hemmadag där vi bara följde hans humör och inte hade bråttom någonstans. Bara kunde gosa, busa och upptäcka saker i lugn och ro. Tror vi behövde det båda två.
 
 
Axel äter numera så gott som bara "riktig mat" om dagarna. Lövbiff, potatis, morötter och palsternacka stod på dagens lunchmeny och det gick ner lätt som en plätt. Efteråt var det ett stycke kletbebis som fick bada i diskhon för första gången.


 
Det gick alldeles perfekt med vår stora ho, även om köket var plaskblött efteråt.
 
 
Rinnande vatten, ett dl-mått och en slev var allt som behövdes för att roa bebis en lång stund.
 
 
Och icke att förglömma: En diskmedelspump! Vi höll på att få en riktigt glänsande bebis om jag inte stoppat honom med ett "Nej. Ajaj", varpå det inte var en fullt lika glad bebis längre.

 
Medan Axel snusade sina timmar ute i vagnen passade jag på att försöka mig på att sy mössor. Det var jättekul och inte alls svårt sömnadsmässigt (om man inte är så petig). Det enda som inte gick så bra var mönstertillverkning... mössorna fick därför lite knasig form och lite fel storlekar, men då är det ju tur att jag har ett gäng barn i olika size att "välja" på, för på två av barnen passade dem i alla fall ;-) Nu fick jag mersmak på att sy, måste beställa hem mer tyg bara! Tänkte börja med nån till mössa och sen ge mig på mjukis-byxor till Axel... sen skulle jag gärna vilja testa att sy en body också... Detta är SÅ typiskt mig - storslagna planer som tyvärr oftast resulterar i nåt halvklart bla-ha. Ja, vi får väl se hur det slutar ;-)
 

 
Lagom till att Axel vaknat från sin lunch-sovning och vi fixat med lite tvätt kom gänget hem igen. Det tog inte lång tid förrän vi upptäckte ett antal prickar på Greta. Tydligen har vi varit friska för länge nu, så vi drar helt sonika till med vattkoppor!
 
Tillåt mig se det komiska i situationen - vi har duckat dessa koppor SÅ många gånger när alla runt omkring som vi umgås med fått det, men NU - när jag haft barnen hemma från förskolan så många veckor för att undvika sjukor... DÅ blir dom smittade! "Fasen, jag och Axel som ska på Birsta-utflykt med T och E imorgon", var det första jag tänkte. Innan avgrundsvrålet kom: ÅÅÅÅÅREEEEE... NEEEEEEJ. Vi som bokade för jag vet inte hur länge sedan och väntat och längtat sååå mycket. Så.Himla.Typiskt.
 
Ja, det är läget. En enda dag på tu man hand hann jag få med min lilla kille. Ingen Birsta-utflykt imorgon. Hela sportlovs-resan hotad. Skit-bajs-tråkigt alltihop, men framför allt  synd om Greta såklart. På hennes namnsdag och allt. Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon får en lindrig sjukdomstid, lilla Greta Maria. <3
 
Som plåster på såren drog vi till med semla-fika och tända ljus efter kvällens simskola, fettisdagen och Maria-dagen till ära. Imorgon siktar vi på en ny dag, och då med hela barnastyrkan hemma. Pyssel, kanske lite skridsor?, farmorbesök, bokläsning och kanske en och annan piggelin för sjuklingen.
 
God kväll / Från en annan mellannamns-Maria. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar