måndag 27 februari 2017

Öppna förskolan, familjegympa och bullbak,

Hej måndag och ny vecka!
 
 
Vi fick en helt okej natt - tack Axel - och vaknade till en snöig värld denna måndag. Jag som tjatade om mer vinter får väl äta upp det lite nu, det är faktiskt inte jättelätt att hänga ute med alla tre barnen när snön vräker ner och blåser åt alla håll, så idag har vi varit inomhus heeeela dagen.
 
 
Vi packade i alla fall ihop oss och åkte in till "Öppnis" för att hänga med lite andra mammor/pappor och barn. Framför allt Greta vill gärna att vi ska åka dit om måndagarna, och när ingen sa emot idag brassade vi iväg för lek och lunchätning. Denna dag klaffade det dock väldigt dålig med vår lilla bebis. Det är det som är skillnaden mellan att ha ett eller flera barn... När man är småsyskon får man "hänga med" oavsett om det är mitt i sovstunden eller efter läggdags. Idag funkade det inte alls bra, och klockan 15 hade Axel sovit typ 20 minuter på hela dagen.
 
 
När Emil slutade jobbet klockan 15 fick lilleman äntligen hoppa ner i sin älskade vagn för en utetur och ta en lite längre sovstund. Kan räkna på en hand gångerna Axel sovit sina dags-vilor någon annanstans än i sin vagn. Det är tur vi har haft en så mild vinter så det har varit möjligt, eftersom det är i vagnen han sover allra bäst.

 
Måndag innebär även familjegympa för vår mellangumma. Hon var peppad som vanligt och idag fick Emil följa med henne för första gången. "Klättja, hoppa, spjinga" - fick de göra, som vanligt. Hon är så himla härlig och oblyg på ett sätt, lever sig in i det hon tycker är kul utan att bry sig om människorna runtomkring. T ex så kan hon sjunga sin favvo-låt (Alla färger med Veronica Maggio) allt vad hon har när hon springer runt ringen (en lek). Så himla befriande, skulle behöva lite mer Gretis i mig!


Medan Greta och Emil var och gympade så bakade jag och Agnes lite inför hennes kommande kalas. Kanelbullar var det som önskades... så det var det som gjordes. Helt klart inte min favorit-bak-syssla. Och speciellt inte med lite trött och grinig lillebror som hjälpreda. Agnes blev i alla fall väldigt nöjd med resultatet. "DE GODASTE JAG ÄTIT" konstaterades när hon och Greta fikade nybakt kanelbulle till kvällsfikat, och det var väl det viktigaste.

 
Nu sover barnen, Axel i sin nya urgulliga lilla rävpyjamas som är så mjuk så mjuk, och tjejerna som krupit ner i samma säng eftersom Agnes är så orolig av sig (igenkänning på den..<3) Själv har jag hunnit måla ett lager på tripptrappen också har ett gäng paket slagits in.... men nu har jag kraschlandat i soffan. Känner mig så himla trött, och förkylningen som satt tänderna i mig vill aldrig gå över känns det som utan ligger och stör med lite molande huvudvärk, halsont och nästäppa som en konstant objuden gäst. Näe hörrni, lite TV på det här och sen hoppas jag på att få vara lite piggare imorgon. Har ju en massa saker jag vill göra bara jag har lite mer energi!
 
Natti natti
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar