onsdag 15 februari 2017

En onsdag

En heldag i hemmets vrå. Det är just vad vi haft idag, jag och barnen. I lugn och ro, så lugnt det nu kan bli med tre barn på liten yta som dessutom börjar bli fasligt less på varandra (i alla fall de två äldre stjärnorna). De är ju fortsatt hemma från förskolan och vi gör vad vi kan för att hålla oss lite aktiverade.
 
 
 
Den där bebisen är rätt nöjd med att ha syrrorna hemma, rätt nöjd över lag faktiskt. Här har bebisen precis kommit upp efter en morgon-nap i vagnen. Förstår ni hur gosiga dom kinderna är att pussa på? HEEELT SJUKT GOSIGA, kan jag be att få tala om.
 
Medan Axel sovit hade vi passat på att rita (stående aktivitet varje dag här hemma), röja upp vårt kaosiga hem lite, leka och förbereda lunch. När vi alla var vakna, mätta och belåtna hällde jag upp kaffet i termosen, packade med några Mariekex och klädde på oss ytterkläder igen.

 
Axel, som ju ganska precis sovit, fick på sig en riktigt vinteroverall med tanken att han skulle kunna sitta och vara lite med i vagnen, eftersom han nämligen fått börja åka i sittdelen nu, stora lilla killen. Overallen har han fått av sin tremänning Sixten och den passade perfekt!
 
Hur det gick när han skulle sitta och "vara med" i vagnen?

 
Såhär! Innan jag ens fått på mig ytterkläderna!
 
Haha, lilla sömntutan. Såhär har han varit i hela sitt liv, han kan INTE hålla sig vaken i vagnen. Men så för någon vecka sedan så vaknade han plötsligt och tvärvägrade att ligga ner under ett par promenader. Då bytte vi ut liggdelen, men nu är han tydligen tillbaka till sitt vanliga sömniga jag i vagnen igen, hihi.

 
Vi gick bak till vår soliga baksida. Ljuvligt vårväder. Det enda minuset var att vi hade ett tjockt tjockt istäcke över hela gräsmattan så Greta halkade runt som Bambi på hal is. Lekhjälmen var ett måste!
 
 
Och som vanligt när det gäller mina barn så börjar det direkt frågas om fika så det var ingen vits att dra ut på det. Rumpan på lammskinnet på soliga trappen, och kaffe som smakade extra gott ur min nya fina termos som jag fick av pappa och Ella i födelsedagspresent.

 
Allt blir så mycket trevligare med ett Mumin-tryck ;-)

 
Jag njöt allt vad jag kunde den korta stund man fick sitta och blunda med solen på nosen.

 
Sen gick vi in igen. Sifferpyssel, pussel, rita och bygga kloss-tåg.
Jag hade dåligt samvete för att jag helt struntat i Alla Hjärtans Dag, så vi fick ett ryck och bakade en hjärtkaka och bjöd över Momme och syrran på den. Två duktiga bagare fick jag till min hjälp.
 
 
En viss lillasyster spexar järnet för att få storasystern att skratta.
 

 
Det lyckades.

 
Och sen skjutsade vi in kakan i ugnen och tjejerna gjorde det viktigaste - slickade bunken!

 
En hemskt trist bild men kakan sas vara god och det var ju tjusig form på den i alla fall. Nästa Alla Hjärtans Dag ska jag skärpa till mig så vi kan fira lite redan på den dagen, men detta år fokuserar jag på att ge kärlek varje dag istället ;-)
 
Nu har vi tagit kväll, jag fick vila öronen lite med en promenad med Maria och nu ska jag packa väskorna inför morgondagen. Babysim väntar direkt på morgonen, och sen brassar vi ner till Sundsvall för ytterligare ett besök på Leos lekland. Hehe ja, vi var där förra veckan - MEN jag pallar inte en dag till "instängd" här hemma. Nöjda barn = Nöjd mamma och det ska bli härligt att se dem leka av sig ordentligt.
 
God kväll på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar