söndag 26 februari 2017

En helt perfekt helg

Hej i söndagskvällen!
 
Swish sa det, så var helgen så gott som över... Som så många gånger förr så susade den förbi. Men vi har haft det så himla himla fint så det gör inte så mycket faktiskt. Kan göra sitt till att söndagsångesten är helt obefintligt i mitt liv nu för tiden, jag får ju ändå vara hemma och vara med mina favoriter oavsett vardag eller helg ;-)
 
Ja, vad har vi pysslat med denna helg som jag är så himla nöjd med då?
 
INTE KNÄPPT KORT MED KAMERAN IALLAFALL.
Haha, så störigt - jag har släpat med mig min lilla klump för jag tycker det är så mycket roligare att fota med kameran än mobilen, och bilderna blir ju så mycket finare! Men på lördagens utflykt så hinner jag knäppa en bild - sen dör batteriet, och idag märker jag redan i bilen att jag tagit med mig kameran utan dess batteri, som sitter kvar i laddaren i uttaget hemma.... Gaah, så störigt när man till och med släpat med sig den tillsammans med en redan innan rätt så mastodon packning.
 
Greta föredrar kall-korv framför att få den grillad!
 
På lördagen hade vi ovanligt nog ställd klockan. 7:00 pep den och jag skuttade upp innan ett enda barn hunnit vakna, rätt så utvilad eftersom Axel faktiskt sovit riktigt bra under natten. Gjorde frukost, packade matsäck och la fram varma kläder till barnen. Det vankades nämligen pimpling, lördagen till ära!
 
Ella drog upp största fisken av oss alla denna dag
 
Vi mötte upp Sara, Henke, Pappa och Ella på nån tjärn i Ramvik där det var fiskepremiär. Henke hade redan dragit upp tre rejäla regnbågar och Sara en. När vi kom fick jag ta över Henkes spö medan han köpte ytterligare ett fiskekort, och det gick en 10 sekunder så var det napp igen. Med Axel på höften och Greta på knät fick jag skicka över spö:t så nån annan drog upp den, men ändå helt okej snitt-nappnings-tid då det var den enda stunden jag höll i ett spö i lördags ;-)


Greta värmde fötterna i mina varma handskar
 
Greta frös tyvärr om fötterna redan när vi kom dit, och det tog inte lång stund förrän hon grät för att det gjorde så ont i fötterna, lillhjärtat. När vi hade lyckats värma upp henne satt hon sedan i brassestolen hela dagen med fötterna i mina varma handskar och fikade och snicksnackade. Primadonnan våran! Det är lustigt hur olika det kan vara mellan barn trots att man har någon föreställning av att de ska vara av samma skrot och korn. Agnes har aldrig varit känslig mot kylan utan varit riktigt varmblodig, medan Greta är såå frusen av sig. När vi kom hem googlade jag direkt reda på 2016 års bäst-i-test-vintersko och klickade hem dem till Greta. Vintern är förvisso snart slut men det är fasen hemskt att se sin lilla plupp frysa så, förhoppningsvis kan lillebror ärva när det är hans tur.
 
 
På tal om lillebrorsan så var han en exemplarisk pimplings-bebis. Han var så nöjd hela tiden, hängde mest och dinglade i bärselen och tog sin förmiddags-nap just där. Mysiga lilla du! Medan småsyskona gosade så försvann Agnes tillsammans med sin kompis Melvin upp i skogen för lek och kojbygge. Snart-6-år är verkligen en härlig ålder, ser spänning och äventyr i det mesta, har fantastisk fantasi och dessutom har hon blivit så självständig!
 
Typisk vinteraktivitet, haha.
 
Väl hemma var solen fortfarande för strålande för att gå in, så vi körde "after-pimpling" på vår soliga baksida. Tjejerna hoppade i plurret medan jag och Emil satte oss bredvid med ryggarna mot husväggen och näsorna mot solen, och varsin kopp kaffe i näven. Fantastiska vårvinter, vi älskar dig! Dagen fortsatte sedan med att jag fick en äkta spa-upplevelse på hemmaplan. Bastu, hårinpackning och precis så lång tid som jag kände för i duschen. DET mina vänner, var inte igår! Avrundade med mello-mys innan det var väldigt skönt att lägga huvudet på kudden igen.
 
Vinterskor och långkallingar...snyggaste kombon!
 
En riktigt dålig natt följde, Axel åt välling tre gånger och var dessutom vaken mellan 3-6. Efter lite Alvedon i munnen och koksalt i näsan somnade han till sist och vi fick ett par timmars sömn innan det var dags att kliva upp och fånga även denna dag. Men det är verkligen tortyr det här med den dåliga sömnen. Jag som är som Skalman med min osynliga mat- och sovklocka påverkas tyvärr väldigt negativt av detta, men jag försöker trösta mig med att det ju blev folk av Greta också, hon som också sov så himla dåligt en gång i tiden (sen kommer jag på att Greta nästan är tre år och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.... )
 
 
Vi startade i alla fall dagen i sakta mak på hemmaplan, jag fick ligga och dra mig och klev upp till dukat bord, innan jag fortsatte med mitt stokke-stols-renoverande. Jag är inne i ett pysselflow och det är så rogivande att få en stund för sig själv, måla och lyssna på en pod. 
 
Efter lunch styrde vi norrut mot Sollefteå med ett stopp i Bollsta för att lämna av en bebislillebror till sin mormor. Vi andra fyra fortsatte till Hallstabacken för en eftermiddag bestående av slalom. Så lyxigt att få fokusera på tjejerna bara, och åka tillsammans alla fyra. Greta var den som gjorde störst framsteg idag, åkte liften själv för första gången och började fatta grejen med att ploga och svänga så smått. Så himla häftigcoolt när ens barn gör de där tydliga framstegen. Pang bom från ena stunden till den andra!
 
 
Sen är hon ju så himla härlig, vår alldeles egna Lotta på Bråkmakargatan. Efter att ha åkt liften själv ett par gånger blev hon varm i kläderna, sjöng i högan sky, satte sig på huk, kollade åt alla håll och höll med en hand. Och jodå, nog druttade hon på ändan både en och två gånger då, men inte slutade hon style:a för det. Sen skulle hon åka ända högst upp i barnbacken, trots att jag meddelade att man måste träna massor på att svänga och bromsa i små backar innan man kan åka där uppifrån. "MEN JAG KAN SVÄNGA NU MAMMA". (Jo tjena). Det var en svettig morsa som fick kuta hela vägen upp några gånger för att hon vägrade hoppa av i halva backen - som är betydligt mer lämpad för hennes åk än så länge ;-)
 
Nej, det var en riktigt rolig eftermiddag med våra tjejer.. och vi är om möjligt ännu mer peppade på sportlovet och Åre! Tjejerna kommer garanterat utvecklas massor och det ska bli superhärligt med ett helt lov för hela familjen.. Men, nu säger vi först välkommen till denna vecka. Dagvecka för Emil och Agnes födelsedagsvecka :-)
 
Och med denna roman till inlägg tackar denna Skalman för sig - det är dags att knoppa. Jag hoppas vi har en bättre natt att vänta, och har vi inte det så går det ju på nåt vänster ändå.
 
God natt mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar