torsdag 8 mars 2012

Agnes födelsedag

Agnes allra första (eller ska vi kalla det andra?) födelsedag. 1 år. Så stort! Så magiskt. Älskade skruttis! 



Agnes vaknade vid sju (som verkar vara hennes senaste, har gjort det varje dag senaste veckan), så då smög jag upp och ställde i ordning en liten Agnes-bricka med tända ljus, Ellas, kex, banan, vatten i en rolig mugg utan pip och det viktigaste - ett PAKET! Emil ropades ut och sen så gick vi, sjungandes, tillbaka in i sovrummet där Agnes verkade tycka att det var något jättebusigt vi gjorde.


Precis i frukostätande och paketöppning som upptäcker vi att Agnes kissat igenom sin nattblöja och tar därför av denna och fortsätter sedan med det vi gjorde utan att sätta på en ny. Rätt vad det är så grinar hon till och börjar ta i. Tokungen sätter sig och bajsar, i sängen ?! Ja, det magiska blev plötsligt lite nedtonat och det var bara att kliva upp ;-)

Morgonpresenten Agnes fick av oss var ett "barbapappa-tåg" i trä (Åhléns) som verkar vara jätteuppskattat!

Sedan var det fix, fix, fix inför kalaset vilket kändes lite tråkigt då Agnes blev lite försummad där ett par timmar. Hon tyckte inte alls det var kul när mamma och pappa inte koncentrerade sig på henne, men förhoppningsvis tyckte hon det var värt det sedan när kalaset var i full gång :-)

Vår vackra dotter på sitt första egna födelsedagskalas! Klänningen, som var så himla fin på, kommer från Zara och sötaste lilla hårspännet från H&M. Fotot har Sara tagit och jag tycker det blev så otroligt fint.

Kl 12 då kalaset skulle börja var jag i lokalen som vi tack vare våra underbara grannar och vänner kunde hålla till i, och höll med hjälp av Leif och Anette och den ovärderliga Nathalie på med dukning och pyntning. Vid tio över tolv anlände till sist den lilla huvudpersonen tillsammans med far sin (tillika min käraste!), jag hade vid den tidpunkten nästan ställt in mig på att vi skulle få hålla kalas utan födelsedagsbarn! ;-) När Agnes väl var på plats var det paketöppning-deluxe gällde, vilket A fick en massa hjälp av sina kusiner med.

 
Agnes hos kusin Alexander och kusin Nathalie som läser på korten och delar ut paket. På andra bilden ser ni gangstah-Agnes med två presenter - kepa och bok! :)

Under paketöppningen droppade folk in allt eftersom och Agnes hade flera poolare på plats. Minst var lilla Meiya, så otroligt söt! Sen var det såklart Elias, det var gos-Charlie, kusinerna, Elma... Också ett gäng "tanter" och "farbröder" då ;) Så roligt att Agnes farmor och farfar och kusiner (och deras föräldrar såklart hihi) var i stan precis denna helg också.

Finaste Elias  
Coolaste 3-månaders-tjejen och coolaste snart-ett-års-killen. Meiya i pappas knä och Charlie hos sin mamma. :)
Rebecca

När så gott som alla var på plats var det "Ja må hon leva", så Agnes placerades i sin stol. Till en början var det lite skumt att alla sjöng och tittade på henne, men detta byttes snabbt ut och hon såg ut att uppskatta den situationen väldigt mycket :) Lilla skruttan!

"Vad händer?"
"Varför tittar alla på mig?" (Foto: Sara)
"Nä, men hörrni... det här var ju riktigt skoj! Fortsätt titta på mig!"

Och sen var det då dags för det som man nog skulle kunna säga var Agnes höjdpunkt på kalaset - tårtan! Vi hade beställt den på Lundbergs här i Gröndal och den blev så fin. Vi skar upp den första biten till Agnes och hon blev helt stirrig och skärrad för att det var så gott, mmmmm.... Hon åt och åt och la inte märke till något annat! :D

Fina fina Agnes-tårtan! Den blev inte som jag tänkt mig innan en ack så fin ändå, den kändes SÅ Aggnes! (Det första fotot: Sara)
Blåsa ut ljusen var sådär intressant tyckte Agnes och lät mig göra jobbet utan att ens ge det en blick! ;) 
"Hm, vad är det här?" (Foto: Sara)
"ÅH HERREGUD VAD GOTT!" (Foto: Sara)
"Näe, jag har INTE tid med skeden..... Mmmmm......"

Sen blev det fika fika fika, musik, lek med presenterna och sen började folket dra sig hemåt igen. Agnes höll ut så himla länge, sov typ en kvart på hela dagen. Men å andra sidan var det mycket som roade och en sockerkick som hette duga, så det gjorde nog sitt till ;-) Inte varje dag man får tårta istället för lunch.... hehe. Oansvariga föräldrar #1.

Challe käkade lunch.
Tant Johanna och Farbror Simon 
VÄRLDENS BÄSTA FARMOR! 
 
Bild 1: Elma och Agnes leker med fina presenten från Elias - en verktygsbänk! Bild 2: Fina, duktiga Nathalie som är en riktigt bra hjälpreda inför kalas, vad skulle jag göra utan dig Nathalie? Servettvikning, dukning, pyntning - hon fixar allt! Ja som jag sa, ovärderlig :D 
Fram mot slutet av kalaset hade vi en liten tröttis-tjej så då var det perfekt att krypa upp hos Tant Stina och mysa ett tag 

När alla gått så däckade Agnes i sin vagn för ett tag. Så där låg hon och snusade medan vi städade lokalen, och fina fina Felicia, Vasilis och Elias hjälpte till. Det gjorde dom på eget initiativ för att det skulle gå fort så jag och Emil skulle kunna fortsätta mysa med Agnes. Hur gulligt är inte det? Har sagt det förr och jag säger igen, herrege vilka fina vänner ni är! Och när vi liks är inne på det så vill jag bara säga att jag (och Emil med!) blir så rörd av alla fina som gratulerade Agnes och tog sig tid för henne, både genom att komma på kalaset men även de som hörde av sig,  skickade kort och presenter och visade omtanke. Vi är så lyckligt lottade med fina vänner som finns där. Agnes har verkligen ett fantastiskt "skyddsnät" runt sig! Tack för att ni finns!

Två slagna hjältar när vi kommit hem efter kalaset. Men lugn bara lugn, detta var bara en powernap. Sen lekte vi hela kvällen med alla nya fina leksaker som Agnes fått! KUUUUUUL!

1 kommentar:

  1. Vilken härlig 1 årsdag! och massor med fina bilder! Grattis på 1 årsdagen! ett sådant barbapapa tåg fick lill-loppan i julklapp och hon bara älskar det, perfekt att sitta och plocka med!

    SvaraRadera